SLIK JOBBER HG MED ESG

Felles arbeid for en bedre verden, én overflate om gangen

I dagens dynamiske miljø er vektlegging av ansvar og bærekraft blitt en nødvendighet og et konkurransefortrinn. I Håndverksgruppen (HG) gjør vi en innsatsen innen håndverksbransjen, som omfatter flislegging, muring, gulvlegging og maling, med et sterkt engasjement for å overholde prinsippene for miljø, sosiale forhold og god selskapsstyring (ESG).

2023-ESG-strategy

Anerkjennelse av fortiden, utforming av fremtiden

Håndverksbransjen har historisk sett vært svært avhengig av menneskelige og naturlige ressurser, noe som ofte har gått på bekostning av bærekraft. HG erkjenner at det er et presserende behov for et paradigmeskifte, og går i bresjen for å få bransjen til å sette mennesket først, minimere sløsing og optimalisere effektiviteten. Vår erkjennelse av fortiden gir oss drivkraft til å redefinere fremtiden.

Bransjens fragmenterte natur har ofte ført til at mindre selskaper streber etter smidighet, og i noen få tilfeller har de ubevisst prioritert umiddelbare forretningsresultater fremfor E, S og G. HG skiller seg ikke bare ut som en leder, men også som en forener, og bruker vår størrelse og fremtidsrettede visjon til å fremme en kultur der våre lokale selskaper forstår at bærekraftige praksiser er grunnleggende, noe som sikrer langsiktig engasjement og trivsel for våre ansatte så vel som vår konkurranseevne.

Når vi undersøker mulighetene for å knytte nye lokale selskaper til HG, er det å ha en så sterk ESG-orientert kultur et attraktivt tilbud for mange av disse selskapene som ønsker å samarbeide med oss. Mange av kundene våre setter dessuten pris på vår helhetlige tilnærming til ESG, og vi ser på dette som en klar fordel i anbudsprosesser og i konkurransen om nasjonale kontrakter.

Bærekraftig ledelse og styring

Bærekraftig ledelse er en del av vår virksomhetsstyring og innebærer en omfattende forpliktelse for hele organisasjonen. Ledergruppen i HG (GMT) fastsetter spesifikke ESG-relaterte retningslinjer, mål og initiativer, mens styret (BOD) godkjenner den overordnede ESG-strategien. Under ledelse av GMT, med landsledere i Norge, Sverige, Danmark og Tyskland i spissen, implementeres disse initiativene av de regionale lederne i samarbeid med de lokale selskapene, noe som sikrer en harmonisk og effektiv implementering.

ESG-prosjektteamet, som ledes av vår ESG-ansvarlige Thomas Thorsøe, er kjernen i vårt ESG-arbeid og et viktig bindeledd mellom styret, GMT og de lokale selskapene. Dette dedikerte prosjektteamet består av ansatte fra ulike roller på tvers av ulike land, og leder og utvikler bærekraftinitiativene våre. I tillegg sørger de for at innsatsen vår ikke bare er strategisk, men også i tråd med kjerneverdiene våre på alle nivåer i virksomheten.

2023_ESG-strategy_4_ny

Vår ESG-strategi

Vår reise mot en robust ESG-strategi begynte med en omfattende vesentlighetsvurdering for å forstå hva som er viktig for våre interne og eksterne interessenter. Denne vurderingen la grunnlaget for de strategiske prioriteringene våre. Disse prioriteringene er sømløst vevd inn i vår overordnede forretningsstrategi, noe som sikrer konkret fremgang gjennom handlingsplaner og månedlig KPI-rapportering.

I påvente av at vi skal videreutvikle strategien vår for 2024, vil vi gjennomføre en dobbel vesentlighetsvurdering i henhold til CSRD. Målet er ikke bare å måle HGs påvirkning på klimaet, men også å identifisere den potensielle effekten disse faktorene kan ha på HGs økonomiske resultater. Dette doble perspektivet sikrer en helhetlig tilnærming til vår strategiske planlegging.

I erkjennelsen av vår kjerneidentitet som en menneskefokusert virksomhet har vi tilpasset fokuset vårt til å vektlegge de sosiale aspektene, noe som har ført til at vi i HG har omdøpt ESG-terminologien til SEG (Social, Environmental, Governance). Dette understreker vår tro på at sosiale faktorer er av avgjørende betydning i vårt arbeid med bærekraft, og den utfyller vår forpliktelse til å fremme en positiv innvirkning på samfunnet, miljøet og vår egen styringspraksis.

S - Setter mennesker først

Å fremme en kultur preget av gjensidig respekt og omsorg er grunnleggende for vår identitet. Vi er opptatt av å være en attraktiv arbeidsgiver, investere i medarbeidernes trivsel og ta vårt sosiale ansvar på alvor. Vi har en klar ambisjon om å skape en enestående arbeidsplass der mangfoldet feires, og der alle, uansett hvem de er, føler seg verdsatt og støttet. Vi er opptatt av å opprettholde et trygt og inkluderende miljø som oppmuntrer folk til å være seg selv, og som skaper grobunn for innovasjon og nye ideer.

Hjørnesteinen i vår satsing på å styrke de ansattes stilling er HG Skolen, som er et bevis på vår forpliktelse til kontinuerlig læring og faglig utvikling. Skolen fungerer ikke bare som et knutepunkt for kompetanseutvikling, men også som et sted for å styrke en kultur preget av respekt, inkludering og samarbeid. I løpet av de siste 12 månedene har vi gitt opplæring til over 420 ansatte på HG Skolen.

2023_ESG-strategy_1_ny

Vår holdning til diskriminering og mobbing er klar - vi har nulltoleranse. For å opprettholde denne standarden har vi etablert kanaler og retningslinjer som gjør det mulig for våre ansatte å varsle om slik atferd. Selv om vi har hatt tilfeller av varsling i 2023, har vi behandlet hvert enkelt tilfelle med den største varsomhet, og vi har iverksatt passende korrigerende tiltak. Selv om det er uheldig at slike hendelser oppstår, er vi takknemlige for at medarbeiderne våre er årvåkne og sier ifra, noe som gjør det mulig for oss å opprettholde våre etiske standarder og skape en respektfull arbeidsplass.

Vår forpliktelse til de ansattes sikkerhet er urokkelig. Vi mener at hvert eneste medlem av teamet vårt fortjener å komme hjem hver dag i god behold. Derfor håndhever vi streng overholdelse av sikkerhetsrutiner og bruk av egnet utstyr, og vi sørger for at våre ansattes fysiske sikkerhet er en ikke-forhandlingsbar prioritet.

HG Skolen – investering i arbeidsstyrken

HG Skolen ble lansert i 2021 og utvider nå sitt utdanningstilbud til hele Norge og Sverige, samtidig som det utvikles programmer i Danmark og Tyskland. Skolen er utformet for å gi en omfattende læringsopplevelse, med et bredt utvalg av mikrolæringskurs og webinarer. Disse kursene dekker et bredt spekter av temaer, blant annet etterfølgerplanlegging, mangfold og inkludering, stolthet over håndverket og innsikt for nye ledere. I tillegg tilbyr vi personlig opplæring i grunnleggende ledelsesprinsipper, samt vårt Greenhouse Talent Program, som har som mål å utvikle ferdighetene til potensielle etterfølgere og nøkkelmedarbeidere. Hvert kurs er nøye utformet for å møte deltakernes spesifikke behov og kan skreddersys til deltakernes rolle i organisasjonen.

2023_ESG-strategy_2_ny

For å sikre tilgjengelighet tilbys alle våre kurs på forespørsel. Denne fleksibiliteten betyr at alle HG-selskaper kan få tilgang til og bruke disse ressursene når de trenger dem. Kursene holdes primært på morsmålene til virksomhetene våre, men opplæringen i etiske retningslinjer tilbys også på andre språk, for eksempel polsk og engelsk. Dette sikrer at alle ansatte, uavhengig av hovedspråk, har mulighet til å ta del i innholdet vårt når det passer dem.

Frem mot 2024 har vi satt oss et mål om at minst 10 % av arbeidsstokken skal delta i på HG Skolen. Dette målet understreker vår forpliktelse til å fremme en kultur for kontinuerlig læring og faglig utvikling i hele HG-familien.

9%→12%

Andel lærlinger av
totale ansatte.

ansatte fullførte opplæring på
HG Skolen
2023.

32→55

eNPS på tvers av alle
selskapene innen 2030.

E - Vår plan for planeten

Miljøstrategien vår er grunnleggende basert på å forstå og deretter minimere miljøpåvirkningen fra virksomheten vår. Forretningsmodellen vår støtter naturlig opp om dette målet ved å forlenge levetiden til kundenes eiendommer og dermed redusere behovet for nybygg. Vi er sterke tilhengere av prinsippene for en sirkulær økonomi, og vi vurderer alltid nøye hvilket avfall vi produserer i prosessene våre.

Vi søker aktivt etter måter å redusere den operasjonelle påvirkningen vår på, for eksempel ved å gjennomgå reisepraksisen vår og optimalisere avfallshåndtering. Vår største utslippskilde kommer fra kjøretøy, og vi er i ferd med å gå over til en fossilfri bilpark for å løse dette problemet. I dag er de fleste av malingsvarene våre miljøsertifiserte, og vi fortsetter å se etter miljøvennlige alternativer i leverandørkjeden på tvers av alle tjenesteområder.

Som en del av vår rolle som en kundeorientert virksomhet oppfordrer vi også kundene våre til å velge mer bærekraftige metoder, for eksempel ved å spørre om de kan tenke seg å pusse opp eksisterende overflater i stedet for å bytte dem ut, og ved å gi dem flere miljøvennlige alternativer som de kanskje ikke hadde tenkt på tidligere. For eksempel gir våre teknikker for gulvrestaurering ikke bare nytt liv til gulvenes utseende, men reduserer også tidsbruken og utslippene som er forbundet med tradisjonelle overflatebehandlingsmetoder. På samme måte gjør vi det enklere å reparere deler av varmekabler og avløp ved hjelp av selskapene M-TEK og M-TETT, noe som minimerer miljøpåvirkningen.

2023_ESG-strategy_3_ny

Arbeidet med å oppnå ISO 14001-sertifisering for alle våre lokale virksomheter er et proaktivt skritt i retning av å styrke vår miljøforvaltning. Denne standarden bidrar til å forbedre miljøprestasjonene våre og skape en følelse av stolthet i teamene våre.

For øyeblikket rapporterer alle lokale selskaper sine Scope 1- og Scope 2-utslipp av klimagasser. Vi har forpliktet oss til å utvide rapporteringen til å omfatte Scope 3-utslipp, og vi undersøker hvordan vi kan gjøre dette på den mest effektive måten uten å overbelaste de lokale selskapene våre. Frem mot 2024 planlegger vi å slutte oss til det globalt anerkjente Science Based Targets-initiativet (SBTi), noe som styrker vår forpliktelse til å vurdere vår praksis opp mot strenge, vitenskapsbaserte miljømål. Denne fremtidsrettede tilnærmingen understreker ikke bare vår forpliktelse til bærekraft, men posisjonerer oss også som en samvittighetsfull leder i jakten på en mer bærekraftig fremtid.

7.6t→30t

årlig kvm gulvløsning med lavere
CO2-utslipp pr kvm.

av lokale selskaper ISO 14001
sertifisert i 2023.

95%→100%

Andelen av nye kjøretøy
som er utslippsfrie.

G - Lede med integritet

I HG er vi forpliktet til å lede våre lokale virksomheter med den største åpenhet og ansvarlighet, og våre ledelsesbeslutninger understøttes av et solid etisk rammeverk. Vår forpliktelse til åpenhet sikrer at ledelsen holdes ansvarlig, og at alle våre handlinger utføres med integritet.

Vår forpliktelse til å lede med integritet gjenspeiles i de retningslinjene vi har etablert. Disse retningslinjene omfatter overholdelse av lover og regler, etisk forretningspraksis, arbeid for menneskerettigheter, antikorrupsjonstiltak, overholdelse av antitrustlovgivning, sanksjoner og nøye styring av leverandørkjeden. Som et bevis på vårt engasjement får alle ansatte obligatorisk etisk opplæring, som kulminerer i signeringen av våre etiske retningslinjer. Dette sikrer en konsekvent forståelse og etterlevelse av våre etiske standarder i hele organisasjonen.

Parallelt med dette utvider vi også denne ansvarlige praksisen til leverandørkjeden vår ved å insistere på at alle vesentlige leverandører forplikter seg til og overholder våre etiske retningslinjer for leverandører. Dette forsterker ikke bare vår etiske holdning, men bidrar også til å skape ringvirkninger av positiv ESG-praksis i hele leverandørnettverket vårt.

Vi erkjenner vår innflytelsesrike posisjon i bransjen, og vi søker også proaktivt etter og deltar i relevante samarbeid på tvers av bransjer. Målet vårt er å fremme en enhetlig ESG-agenda som utnytter kollektiv innsats for å skape meningsfull endring. Denne tilnærmingen understreker vår tro på at samarbeid kan forsterke effekten og drive frem positive tiltak, og vi er fast bestemt på å utvide innsatsen vår i denne retningen.

Hvor står vi i dag og hva er våre mål?

av eksisterende leverandører har signert HGs etiske retningslinjer.

85%→100%

av nyansatte gjennomfører
CoC opplæring.

2→10

samarbeid med organisasjoner med positiv innvirkning på ESG-faktorene.

Forandrer spillet

Vi utfordrer ikke bare oss selv, men også våre leverandører og samarbeidspartnere til å forbedre sitt arbeid med miljø, sosiale forhold og selskapsstyring (ESG). Ved å integrere ESG-prinsipper i alle deler av virksomheten vår går vi lenger enn bare å etterleve kravene, og setter i stedet en ny standard som vi holder oss selv og dem vi samarbeider med, til. Denne resolutte forpliktelsen omdefinerer bransjestandarder og viser at ansvarlig forretningspraksis ikke bare gagner miljøet, men også bunnlinjen over tid.

2023_ESG-strategy_5_ny

Vårt mål er klart: å verdsette våre medarbeidere, ta vare på planeten vår og drive virksomheten vår med absolutt integritet. Vår forpliktelse til disse kjerneprinsippene handler ikke bare om å tjene penger, men også om å skape meningsfull endring. Når vi går videre, vil dette bare være begynnelsen på vår reise mot en mer bærekraftig og ansvarlig fremtid.

Vi er stolte håndverkere som viser vei.

Les flere historier

Article hero image

Det er like sikkert som at våren vil bringe solskinn. En dag vil det skje. Daglig leder kommer til å ønske, eller måtte...

Article hero image