ETABLERING OG STYRING

Vi er bygget for å vare

HG så dagens lys for første gang i 2012, da 14 norske bedrifter gikk sammen i en medlemsorganisasjon. De 14 bedriftene ønsket å dra nytte av felles innkjøpsavtaler og å vinne nasjonale rammeavtaler.

2023_Establishment-and-governance_3

Sju år senere, i 2019, var HGs medlemsbedrifter klare for neste skritt - å bli et integrert konsern. Av 43 medlemsbedrifter gikk 30 sammen med FSN Capital V* for å danne det nye HG i juli 2020.

De opprinnelige medlemmene av HG fant ut at FSN Capital V var den perfekte støttespilleren for deres eksisterende selskaper, med en kultur og tilnærming som passet perfekt med deres egen. Sammen kunne de arbeide mot en felles visjon for bransjens fremtid. I dag eies størstedelen av holdingselskapet av HGs ansatte og tidligere bedriftseiere, mens resten eies av FSN Capital V.

Kjernen i det vi gjør, er menneskene våre. Derfor reinvesterer tidligere eiere av håndverksbedrifter som blir med i HG, noe som betyr at antallet medeiere som investerer, øker hver gang et nytt selskap blir en del av konsernet. I tillegg inviteres nøkkelpersonene i hver bedrift til å investere i holdingselskapet vårt som en del av HGs Management Incentive Program. Med rundt 600 medeiere som også er ansatte, fokuserer vi på å bygge og konsolidere styrken i virksomheten vår som et team.

Styret

Styret ledes av Per W. Sjöstrand, en erfaren styreleder som grunnla Instalco og var selskapets administrerende direktør frem til 2021. Sjöstrand har tidligere vært styreleder i Green Landscaping Group AB og Fasadgruppen Group AB.

2023_Per-Sjostrand

Per Sjöstrand, styreleder, har vært med i HG siden oppstarten.

Styret vårt består av en mangfoldig gruppe med et bredt spekter av utfyllende kompetanse og erfaring. Dette inkluderer inngående markedskunnskap om alle landene vi opererer i, inkludert vår nylige ekspansjon til Danmark og Tyskland. Deres samlede bakgrunn omfatter betydelig gründererfaring, innsikt fra å drive desentraliserte virksomheter og internasjonal ekspertise. I tillegg har styret omfattende erfaring med børsnoteringer, særlig gjennom vårt samarbeid med FSN Capital V.

Styret er ansvarlig for å ansette administrerende direktør, godkjenne selskapets strategi og budsjett, i tillegg til å sikre solid styring og kontroll.

* FSN Capital GP V Limited opptrer i egenskap av komplementar for og på vegne av FSN Capital V L.P., FSN Capital V (B) L.P. og FSN Capital V Invest L.P.