Uttalande från CFO

En stark finansiell utveckling ger oss en tydlig startbana för framtida tillväxt

Trots en utmanande marknadsbakgrund fortsatte vi att stärka vår marknadsposition och har välkomnat 33 nya bolag1 till HG, vilket ytterligare har drivit på tillväxten i rapporterade intäkter med 55 procent till 5 959 MNOK, tillväxten i rapporterad EBITDA med 29 procent till 423 MNOK och tillväxten i rapporterad EBITA med 16 procent till 273 MNOK. Denna utveckling har gjort det möjligt för oss att fortsätta överträffa marknaden i genomsnitt.

Den rapporterade EBITA-marginal sjönk från 6,1 procent till 4,6 procent 2023. Minskningen av marginalen berodde på tuffare lokala marknadsförhållanden, investeringar i nya geografiska områden, såsom Tyskland och Danmark, samt strategiska M&A-aktiviteter som förväntas gynna oss på längre sikt.  Med tanke på de utmanande marknadsförhållandena och den snabba expansionen är vi ändå nöjda med vår marginalutveckling.

Vi fortsätter att sträva efter en stark marginalutveckling och förväntar oss att våra marginaler kommer att förbättras igen när marknaden återhämtar sig, men vi tar redan itu med den operativa utvecklingen i våra lokala bolag för att säkerställa att alla är rustade för att uppnå sin fulla potentiella marginal. Dessutom kommer vi att fortsätta att använda och utnyttja vår organiska verktygslåda i alla bolag i alla länder, vilket innebär en betydande möjlighet att höja marginalerna.

Vi ser ut att fortsätta att inkludera bolag i HG i samma takt som vi har gjort tidigare, både vad gäller intäktsbidrag men också vad gäller operationell skala. Vi ser att HG:s erbjudande fortsätter att attrahera högkvalitativa företag med hög marginal, och även på en operativ nivå börjar vi dra nytta av de engångsinvesteringar som vi har gjort under 2023, särskilt i Tyskland och Danmark.

2023_CFO-informs

omsättningstillväxt i Norge.

Resultat i operativa länder

Våra rapporterade intäkter i Norge ökade med 9 procent under 2023, vilket överträffade den viktade marknadstillväxten på 2,1 procent3 , och cirka 50 procent av våra bolag såg en förbättrad EBITDA och EBITA under 2023. Våra tillväxtutsikter är fortsatt starka på den norska marknaden, tack vare att en allt större andel av våra intäkter är kopplade till rehabilitering och underhåll - en marknad som växer med 4 procent per år4.

Vår utveckling i Sverige var stark, trots en utmanande marknad, tack vare de 291 nya lokala bolag som har anslutit sig till oss i landet. De redovisade intäkterna mer än fördubblades under 2023 till över 2 000 Mkr tack vare dessa förvärv. Den rådande motvinden i Sverige, särskilt inom nybyggnadssektorn, satte dock press på hela marknaden, vilket resulterade i en minskning av marknaden med 6,1 procent5. Samtidigt har de företag som har anslutit sig till HG under de senaste 12 månaderna ökat vår andel av renoverings- och måleriintäkterna i Sverige. Detta illustreras särskilt av vårt förvärv av Dextry Group i juni 2023, vilket ger en mer motståndskraftig intäktsutveckling under utmanande marknadsförhållanden.

De danska bolag som anslöt sig till koncernen i slutet av 2022 upplevde en relativt platt intäktsutveckling under 2023, vilket var i linje med den bredare danska marknadens utveckling6 och följer ett år av överprestanda 2022. Samtidigt var EBITDA- och EBITA-marginalen på samma nivå som för Sverige.

Vi inledde vår resa i Tyskland 2023 med två förvärv som passar väl in i vår befintliga koncern och som ger oss en stark position med EBITDA-marginaler över vårt koncerngenomsnitt. Vi ser Tyskland som en mycket attraktiv marknad med en marknadstillväxt 2023 på 5,3 procent, främst driven av renoveringssektorn.

Gjermund Söder Vegge
CFO, Håndverksgruppen

Utsikter

Vi förväntar oss att marknaderna återhämtar sig från de något nedpressade aktivitetsnivåerna under 2023 under de kommande 12 till 18 månaderna. Oavsett dessa förhållanden förväntar vi oss att fortsätta göra förvärv och öka intäkterna i samma takt som vi har gjort under de senaste tre åren, med målet att göra förvärv med en högre EBITA-marginal än tidigare.

Vi är glada över att se att vår organiska verktygslåda ger en betydande uppsida i våra lokala bolags resultat tack vare de investeringar och ansträngningar som vi har lagt ner på den. Vi är glada över att fortsätta att utnyttja verktygslådan till förmån för de lokala bolagen. Vårt M&A-teams erfarenhet av att göra förvärv, introducera dessa bolag och leverera tillväxt fortsätter att förbättras och vi förväntar oss att detta kommer att utvecklas ytterligare under det kommande året. Vi fortsätter att göra förvärv till en konkurrenskraftig transaktionsmultipel.

Tyskland och Danmark kommer att vara huvudfokus för våra förvärv under 2024, i kombination med att vi ökar marknadsandelen i Sverige och Norge samt ökar den organiska tillväxttakten på dessa två marknader. ESG fortsätter att vara ett kärnfokus för vårt företag, och vi är fast beslutna att leverera på vår strategi att ta ansvar för våra medarbetare, våra kunder, våra leverantörer och vårt samhälle.

Med ett stort antal identifierade möjligheter på våra målmarknader, förbättrade ekonomiska förutsättningar, vår allt effektivare verktygslåda för förvärv och vårt fortsatta fokus på vår verktygslåda ser vi fram emot ytterligare ett år av spännande framsteg 2024.

Gjermund Söder Vegge
CFO, Håndverksgruppen