INRÄTTANDE OCH STYRNING

Vi är byggda för att hålla

HG såg dagens ljus för första gången 2012, då 14 norska företag gick samman som en medlemsorganisation. De 14 företagen ville dra nytta av gemensamma inköpsavtal och vinna nationella ramavtal.

2023_Establishment-and-governance_3

Sju år senare, 2019, var HG:s medlemsföretag redo för nästa steg - att bli en integrerad koncern. Av 43 medlemsföretag gick 30 samman med FSN Capital V för att bilda det nya HG i juli 2020.

De ursprungliga medlemmarna i HG ansåg att FSN Capital V var det perfekta stödet för deras befintliga företag, med en kultur och ett synsätt som stämde perfekt överens med deras eget. Tillsammans kunde de arbeta mot en gemensam vision för branschens framtid. Idag ägs majoriteten av holdingbolaget av HG:s anställda och tidigare företagare, medan resten ägs av FSN Capital V.

Kärnan i det vi gör är våra medarbetare. Det är därför tidigare ägare av hantverksföretag som ansluter sig till oss återinvesterar i HG, vilket innebär att antalet delägare som investerar ökar varje gång ett nytt företag blir en del av gruppen. Dessutom erbjuds nyckelpersonerna på varje företag att investera i vårt holdingbolag som en del av HG:s Management Incentive Program. Med cirka 600 delägare som också är anställda fokuserar vi på att bygga upp och konsolidera styrkan i vår verksamhet som ett team.

Styrelse

Vår styrelse leds av Per W. Sjöstrand, en erfaren styrelseordförande som grundade Instalco och var dess VD fram till 2021. Sjöstrand har tidigare varit ordförande i Green Landscaping Group AB och Fasadgruppen Group AB.

2023_Per-Sjostrand

Per Sjöstrand, styrelseordförande, har varit med i HG sedan starten.

Vår styrelse består av en mångsidig grupp med ett brett spektrum av kompletterande kompetenser och erfarenheter. Detta inkluderar djupgående marknadskunskap om alla de länder där vi är verksamma, inklusive vår senaste expansion till Danmark och Tyskland. Deras samlade bakgrund omfattar betydande entreprenörserfarenhet, insikter från att driva decentraliserade verksamheter och internationell expertis. Dessutom har vår styrelse omfattande erfarenhet av börsintroduktioner och börsnoteringar, särskilt genom vårt samarbete med FSN Capital V.

Styrelsen ansvarar för att anställa VD, godkänna företagets strategi och budget samt säkerställa en god förvaltning och kontroll.

* FSN Capital GP V Limited i egenskap av general partner för och på uppdrag av FSN Capital V L.P., FSN Capital V (B) L.P. och FSN Capital V Invest L.P.