2023 I KORTE TRÆK

Grib momentum

I et stadigt skiftende markedslandskab forblev Håndverksgruppen ("HG") modstandsdygtig og dynamisk i løbet af året. Med 134 lokale virksomheder1, der omfatter mere end 4.200 dygtige medarbejdere, fortsatte HG sin vej mod vækst og skabelse af velstand.

2023-We-care_EN

Fastholdelse af vores tempo og vedvarende finansiel soliditet

I hele 2023 fastholdt vi vores engagement i organisk vækst og i at inkludere nye virksomheder (M&A), hvilket er et bevis på vores fortsatte succes og forretningsmodel. Tilføjelse af nye virksomheder forblev en hjørnesten i vores strategi, med en tilslutning til HG-familien på mindst en ny virksomhed hver anden uge i gennemsnit.

På trods af et udfordrende marked i 2023 holdt HG skansen og leverede et robust økonomisk resultat. Vores rapporterede omsætning steg med 55 % i forhold til året før, hvilket er et bevis på vores tilpasningsevne og sunde strategi. Samtidig viste vores rapporterede EBITDA og EBITA en mærkbar stigning på henholdsvis 29 % og 16 %.

Siden starten i juli 2020 er HG vokset eksponentielt, hvilket er et bevis på vores strategiske vision og urokkelige beslutsomhed. Vores ekspansionsbestræbelser er gået ud over vores traditionelle markeder med et stærkt fokus på at etablere en tilstedeværelse i nye lande, herunder Danmark og nu også Tyskland.

Vi byder nye virksomheder velkommen og går nye veje i Tyskland

I 2023 var HG glad for at kunne byde 33 nye lokale virksomheder1 velkommen i vores fold, som hver især beriger vores fælles indsats med deres unikke værdi og energi. I Sverige bragte vi 29 virksomheder1 om bord, hvilket udvidede vores geografiske tilstedeværelse betydeligt. Integrationen af 14 virksomheder1 i juni, tidligere kendt som Dextry, har især forbedret vores portefølje inden for maler- og renoveringssektoren og yderligere diversificeret og styrket modstandskraften i vores svenske aktiviteter. Vores decentraliserede tilgang kombineret med en lettilgængelig integrationsmodel har konsekvent øget vores tiltrækningskraft over for potentielle partnere og styrket vores økonomiske resultater.

År 2023 markerede en vigtig milepæl på HG's rejse, da vi udvidede vores tilstedeværelse til Tyskland. I maj 2023 fejrede vi tilføjelsen af den første tyske virksomhed, en skelsættende præstation, der understregede vores engagement i geografisk ekspansion. I november 2023 blev vores tilstedeværelse i Tyskland yderligere styrket med tilføjelsen af vores anden virksomhed, hvilket cementerede vores udsigter til at blive en stærk partner for virksomheder på det tyske marked.

LTM Proforma omsætning

(Illustrativ)

LTM-revenue-graph_2023_04

Styrkelse af vores medarbejdere

Hos HG er vores medarbejdere hjertet og sjælen i vores organisation. I 2023 fortsatte vi med at investere i deres vækst og udvikling med en medarbejdertilfredshed på 32, hvilket er betydeligt højere end branchens gennemsnit på 11. Vi oplevede også en sund stigning i antallet af lærlinge fra 229 ved udgangen af 2022 til 351 ved udgangen af 2023, hvilket bekræfter vores engagement i at udvikle talenter inden for vores rækker.

I 2023 fortsatte HG Skolen med at spille en vigtig rolle i at udstyre vores medarbejdere med de færdigheder og den viden, de har brug for for at få succes. I år blev der introduceret flere nye kurser, herunder et dedikeret talentprogram, der forbereder den næste generation af daglige ledere. Med 427 uddannede personer - en stigning på ca. 100 kandidater i forhold til den foregående periode - viser denne vækst, hvor effektive vores uddannelsesprogrammer er til at forberede folk på fortsat vækst og succes hos HG.

Tilfredse medarbejdere leverer kvalitet

Employer Net Promoter Score

eNPS-graph_2023_01

Styrke i sammenhold og ensartede incitamenter

Hos HG har vi en følelse af sammenhold og kammeratskab, som eksemplificeres af vores voksende gruppe af medarbejdere og ejere. Vores familie vokser med hver ny virksomhed, der slutter sig til HG, og det samme gør vores kollektive styrke og modstandskraft.

I en tid præget af usikkerhed står HG fast på sit engagement i strategisk fremsyn og beredskabsplanlægning. Vores proaktive tilgang til risikostyring og porteføljeovervågning sikrer, at vi møder udfordringer med rettidig omhu og smidighed, ligesom den sikrer vores langsigtede succes.

Mens vi går nye veje og udvider vores geografiske tilstedeværelse, holder HG fast i de værdier, der har defineret os siden starten. Vores unikke forretningsmodel høster fortsat ros og anerkendelse og fungerer som et fyrtårn af inspiration og ekspertise for eksisterende og fremtidige partnere.

HG fortsætter den næste fase af vores rejse og er klar til vedvarende vækst. Med fortsat engagement og beslutsomhed er vi klar til at navigere i udfordringer og omfavne muligheder med optimisme. Sammen vil vi fortsætte med at redefinere kvalitet og forme fremtiden for overfladebehandlingstjenester i hele Europa.

1 Omfatter kun driftsvirksomheder

Vores virksomheder* – De lokale vindere

2023_HG-companies_final-3

* Omfatter kun driftsvirksomheder

Vi leverer alle former for overfladebehandling

Maling

Gulvlægning

Murværk

Fliselægning

HÆNDELSER 2023

2023 var et begivenhedsrigt år

• Januar

Start på året med en stor sejr! HG vinder en stor national kontrakt med ISS i Norge, hvor kvalitet, proces og serviceforståelse går forud for pris.

• Februar

Håndverksgruppen Sverige blev ISO-certificeret, hvilket bekræfter vores engagement i ESG. I mellemtiden demonstrerede de danske HG-virksomheder deres overgang fra konkurrenter til partnere ved at arbejde sammen om et stort renoveringsprojekt for at revitalisere 150 fitnesscentre i hele Danmark, hvilket demonstrerer HG's udvidede servicekapacitet i hele regionen.

• Marts

En historisk første gang! Alle danske General Managers var samlet til et inspirerende møde i Hirtshals med den varme Jeppesen-duo som vært. Marts strålede også, da HG blev udnævnt til FSN Capitals ESG-vinder for 2023.

• April

HG's indtægter er femdoblet siden starten - en milepæl! Vi lancerede også et omfattende bibliotek om sundhed og sikkerhed samt kvalitet og sikring for at udstyre vores norske aktiviteter med den bedste viden i klassen.

• Maj

Vi bød vores første tyske familiemedlem, den højt respekterede Hans Übelacker, velkommen med åbne arme og fejrede denne skelsættende udvidelse med et bestyrelsesmøde på tysk jord for at fremme den gensidige forståelse af tysk kultur og markedsdynamik.

• Juni

Vi styrkede vores tilstedeværelse i Sverige ved at byde 14 dynamiske virksomheder*, der tidligere var en del af Dextry, velkommen i folden. Dette skridt udvidede ikke kun vores fodaftryk, men uddybede også vores ekspertise inden for maling og renovering.

• Juli

Renovering af 11 Bolia-butikker i Norge, en ti år lang tradition for ekspertise.

• August

Underskrevet en national aftale med Storebrand Forsikring, en af de nordiske forsikringsgiganter, drevet af vores urokkelige engagement i bæredygtighed.

• September

Alle General Managers var samlet i Göteborg til et dynamisk todages topmøde, hvor de afstemte strategiske visioner og værdier for at uddybe vores samarbejde yderligere. Lancerede det svenske rekrutteringswebsted for at lette rekrutteringsprocessen for lokale virksomheder.

• Oktober

Malco, en lokal virksomhed i Kristiansand, Norge, skabte overskrifter med sin miljøvenlige tilgang ved at underskrive et betydeligt projekt på 7.000 kvadratmeter, der begrænsede affaldet til kun 18 kg pr. kvadratmeter i Construction City med AF Gruppen, hvilket satte nye standarder for bæredygtighed.

• November

Stuttgart-baserede Beck GmbH blev den anden tyske virksomhed, der blev en del af HG-familien. I mellemtiden lancerer HG skolen i Sverige sin uddannelse for håndværkere, og HG Danmark opnår ISO-certificering, hvilket stolt bekræfter vores engagement i ESG.

• December

AB Golvinteriör slutter sig til Håndverksgruppen som det 29. selskab* i Sverige i 2023. Der indgås en national rammeaftale med den norske shoppingcenteroperatør Alti, som ejer 45 centre i Norge. Ved årets udgang var 26 svenske virksomheder ISO-certificerede, hvilket betyder, at 70 % af alle HG-virksomheder er certificerede.

* Omfatter kun driftsvirksomheder