VORES STRATEGI

Det nye hjem for håndværksbranchen

Når virksomheder går sammen med HG, bevarer de deres unikke identitet, herunder deres navn, logo og kontor samt deres værdifulde relationer til kunder og medarbejdere. Alligevel får de større modstandskraft og værdi ved at blive integreret i en større, samarbejdende familie.

2023_HG-in-brief

Denne familie bevarer ikke kun virksomhedens arv, men støtter også udviklingen af nuværende styrker, hvilket resulterer i et kollektivt samarbejde, der driver gensidig vækst og stabilitet.

Siden vi blev etableret som koncern i 2020, er det lykkedes os at mere end seksdoble vores omsætning. Det har været muligt gennem positiv organisk vækst, kombineret med en målrettet og effektiv strategi om at byde nye virksomheder velkommen i Norge, Sverige, Danmark og nu også i Tyskland gennem en vellykket markedsentré.

Med en betydelig vægtning af indtægter fra renovering og vedligeholdelse og en diversificeret portefølje af virksomheder sikrer vi, at vi begrænser vores eksponering for udsving i markedet for nybyggeri. På trods af kortsigtede markedsudfordringer er Håndverksgruppen godt positioneret på attraktive og stabile markeder i Europa med gode vækstudsigter. Ikke desto mindre fortsætter vi med at følge markedsudviklingen nøje og udføre korrigerende handlinger, både lokalt og centralt, når det er nødvendigt.

2023_Strategy-value-creation_1_ny

Nye virksomheder, der slutter sig til HG, får næsten øjeblikkeligt gavn af forbedringer i både omsætning og rentabilitet. Det kan koges ned til den måde vi arbejder på. Kort sagt udnytter vi vores størrelse til at lære af hinandens kompetencer, udvikle fælles bedste praksis, dele ressourcer og forhandle langsigtede indkøbsaftaler.

Det er sådan vi vil fortsætte med at bygge det nye hjem for håndværksindustrien i fremtiden.

Vi er en partner og et hjem for succesfulde håndværksvirksomheder

HG opererer med en decentral model og har en selektiv tilgang til at invitere nye virksomheder ind i gruppen. For at en virksomhed kan dukke op på vores radar, skal den være en veletableret vinder på sit lokale marked. Hvorfor er det sådan? Vi anerkender, at nærheden til lokale, tilfredse kunder og medarbejdere ikke må blive påvirket af, at en virksomhed bliver en del af HG.

Virksomheder, der slutter sig til os, bevarer deres identitet. Deres firmanavn, logo og kontorer forbliver de samme. For os er det en måde at bevare flere århundreders historie inden for maling, flisebelægning, murerarbejde og gulvbelægning. At indlemme eksisterende virksomheder på denne måde er et vigtigt element i gruppens værdiskabelse. Ved at byde nye virksomheder velkommen øger vi vores geografiske tilstedeværelse, mulighederne for samarbejde og vidensdeling samt diversificeringen.

2023_Strategy-value-creation_2_ny

Mange af de virksomheder, der tilslutter sig HG, har savnet at være en del af noget større. Enten har de manglet et netværk af kolleger at læne sig op ad og lære af, eller også har de ikke haft kapacitet til at udvikle deres medarbejdere ud over det håndværk, de udfører. Det ændrer sig, når de kommer med i gruppen.

For at sikre, at der kan trækkes hurtigt og dybt i de operationelle håndtag, har vi udviklet en omfattende værktøjskasse. Denne værktøjskasse tilbydes sammen med målrettet træning til General Managers. Værktøjskassen letter både overgangen til HG og forbedrer mulighederne for yderligere vækst. Værktøjskassen udnytter vores størrelse og omfatter fordelagtige indkøbsordninger, fælles ekspertise gennem deling af bedste praksis og ressourcer samt centraliseret håndtering af lovpligtig dokumentation og krav.

At være en del af HG-netværket gør det muligt for virksomheder at byde sammen på kontrakter, som ville være svære at opnå på egen hånd. Nye virksomheder oplever hurtigt fordelene ved at blive integreret i vores bredere fællesskab og nyder godt af vejledning fra praktiske regionale ledere, der faciliterer både formelle og uformelle interaktioner.

2023_Strategy-value-creation_3_ny

Frigør kraften i bedste praksis

Hos HG er deling af bedste praksis grundlæggende for vores succes. Det indebærer først og fremmest deling af lokal ekspertise inden for HG-netværket, hvilket forbedrer vores kollektive kapacitet. Vi støtter også vores lokale virksomheder med ressourcer på servicekontoret, der leverer værktøjer inden for prisfastsættelse, projektstyring, kontraktlige retningslinjer og salgssupport. Da vi er i begyndelsen af vores rejse, er det fulde potentiale af disse best practice-muligheder stadig stort set uudnyttet, og vi forventer en betydelig marginvækst, efterhånden som vi fortsætter med at udvikle os.

HG Skolen er mere end bare et læringscenter for bedste praksis; det er et sted, hvor disse principper er dybt indlejret i medarbejdernes vækst og udvikling. Det udstyrer vores håndværkere med et omfattende sæt færdigheder, lige fra at opnå fremragende priser og projektledelsesfærdigheder til at lære om de forskellige discipliner og omfavne kulturen. Denne holistiske tilgang giver dem de praktiske værktøjer, de skal bruge for at få succes, og understøtter HG's filosofi om, at vidensdeling og løbende læring er nøglen til kollektiv fremgang og individuel præstation.

En national spiller ud over det sædvanlige

Efterspørgslen efter nationale kontrakter inden for B2B-segmentet er stigende. Behovet for gennemsigtighed og kontrol med forsyningskæden stiger også konsekvent, ligesom behovet for centraliseret omkostnings- og kvalitetskontrol. Den voksende interesse for at kunne administrere adskillige tjenester på tværs af forskellige regioner gennem en enkelt operatør kan virke udfordrende, men det giver HG en lovende mulighed for at styrke sin konkurrencefordel og udvide sin tilstedeværelse i branchen. Vi ser, at efterspørgslen fra nationale aftaler forbliver stabil på trods af større markedsudsving.

2023_Strategy-value-creation_4_ny

I løbet af 2023 har gruppen vundet fem store nationale kundeaftaler i Norge, hvilket har været en kilde til stor tilfredshed for vores lokale virksomheder, da det tilfører rentabel lokal omsætning. Vi har et fremragende tilbud om at betjene lokale markeder med lokale virksomheder gennem et enkelt kontaktpunkt. Når vi ser fremad, er der stadig et uudnyttet potentiale for nationale aftaler i Norge, men især betydelige muligheder for nationale aftaler i Sverige og Danmark. Når tiden er inde, vil vi følge samme vej i Tyskland.

Vi inviterer dig til at læse mere om, hvorfor Storebrand valgte HG som deres partner i denne årsrapport.

Fjernelse af organisatoriske forhindringer for organisk vækst

I vores branche er organisk vækst ofte afhængig af tilgængeligheden af kvalificeret arbejdskraft - en udfordring, som vi hos HG er fast besluttet på at overvinde gennem strategiske initiativer med fokus på lokal rekruttering og fastholdelse.

Vi har lanceret rekrutteringskampagner og -platforme i Norge og Sverige, som viser HG's dynamiske kultur gennem medarbejderhistorier, tiltrækker talenter og styrker vores fællesskabsånd. Planer om at udvide denne indsats til andre lande er undervejs. Vi anerkender potentialet i ufaglærte medarbejdere og tilbyder oplæring på arbejdspladsen og lærlingeuddannelser for at diversificere vores talentmasse.

2023_Strategy-value-creation_5_ny

Hos HG er lærlinge ikke bare praktikanter; de er vores fremtid. Med et langsigtet mål om, at 12% af vores arbejdsstyrke skal bestå af lærlinge, investerer vi i den næste generation af dygtige fagfolk. Vores engagement i deres vækst og udvikling er urokkeligt og sikrer, at de får den støtte og vejledning, der er nødvendig for at blomstre. For mere indsigt i, hvordan vi arbejder med lærlinge, henvises til de senere afsnit i denne rapport.

Efterfølgerplanlægning er en integreret del af vores langsigtede vision. Selv om vores nuværende gruppe af lokale General Managers med en gennemsnitsalder på 49 år har stor erfaring, er vi opmærksomme på behovet for en ny generation af ledere. Gennem initiativer som vores "Greenhouse Program", der blev lanceret i 2023, plejer vi nye talenter og udstyrer dem med de færdigheder og den viden, der skal til for at trives i lederroller.

Vores menneskecentrerede tilgang og vægt på løbende læring er ikke gået ubemærket hen. Med en Employee Net Promoter Score (eNPS) på 32, et godt stykke over branchens gennemsnit på 11 , har vi opdyrket en arbejdsstyrke, der ikke kun er engageret, men også engageret i vores fælles succes. Dette positive arbejdsmiljø forbedrer ikke kun vores evne til at tiltrække og fastholde talenter, men styrker også vores konkurrencemæssige position på markedet.

2023_Strategy-value-creation_6_ny

Vokser med en ny virksomhed hver anden uge

I gennemsnit har vi fået en ny virksomhed hver anden uge siden starten. Fremover vil vi fastholde det samme gennemsnitlige tempo med hensyn til at inkludere nye virksomheder.

Vores plan for de kommende år er at supplere vores positionering i Norge og Sverige og øge vores tilstedeværelse i Danmark og Tyskland betydeligt. For at opnå dette bruger vi det voksende netværk af eksisterende HG-virksomheder og en bred vifte af databaser og andre kilder til at finde attraktive kandidater. Resultatet er en stærk pipeline med solide virksomheder inden for alle vores fokusdiscipliner og -områder.

Da det tyske marked er omkring tre gange så stort som de samlede markeder i Norge, Sverige og Danmark, har vi en betydelig vækstbane i de kommende år. I Tyskland anses vi for at være unikke i forhold til vores konkurrenter takket være vores decentraliserede model og det faktum, at vores medarbejdere og kultur er kernen i alt, hvad vi gør.

Når vi ser endnu længere ud i fremtiden, mener vi, at Tysklands nabolande lige så godt kunne være et godt sted at fortsætte vores rejse, og vi har allerede mødt virksomheder, der bekræfter dette synspunkt.

2023_Strategy-value-creation_7_ny

Bæredygtighed fra dag ét

Siden HG blev grundlagt, har vi gjort det til en prioritet at integrere bæredygtighed i alle aspekter af vores forretning.

Ved at støtte både koncernens og de lokale virksomheders ESG-dagsordener på samme tid skaber vi en afsmittende effekt af positiv forandring. Det omfatter bl.a. at begrænse vores fodaftryk ved at ISO-certificere vores virksomheder, kortlægge scope 1- og 2-emissioner og skabe en varig forandring i hele branchen ved at uddanne vores medarbejdere i adfærdskodeks. Rekruttering og udvikling af lærlinge er også en integreret del af vores ESG-strategi. Du kan læse mere om vores ESG-strategi og om, hvordan vi følger op på vores lærlinge senere i rapporten.

Vores lokale virksomheder er nu i stand til at tage modige skridt mod en mere bæredygtig fremtid, som de måske ikke ville have været i stand til at opnå på egen hånd.

Vi ser en stigende appetit og krav fra vores kunder om at levere på ESG-dagsordenen, hvilket giver os en konkurrencefordel i vores muligheder for at vinde større nationale aftaler og som partnere for forsikringsselskaber. Gennem vores mere professionaliserede tilgang til ESG skaber vi således værdi for vores kunder, en kvalitet, der sandsynligvis har bidraget til vores Customer Net Promoter Score ("cNPS") på 69.

Vi er stolte håndværkere, der viser vejen.

Læs andre historier

Article hero image

Det er lige så sikkert, som at foråret bringer solskin. En dag vil det ske. Den daglige leder vil gerne, er nødt til,...

Article hero image