2023 I KORTHET

Att ta vara på momentum

I ett ständigt föränderligt marknadslandskap förblev Håndverksgruppen ("HG") motståndskraftig och dynamisk under hela året. Med 134 lokala bolag1 som omfattar mer än 4.200 kompetenta medarbetare fortsatte HG sin väg mot tillväxt och välstånd.

2023-We-care_EN

Fortsatt god fart och fortsatt finansiell soliditet

Under hela 2023 fortsatte vi att satsa på organisk tillväxt och att inkludera nya företag (M&A), vilket är ett bevis på vår fortsatta framgång och affärsmodell. Att lägga till nya företag var fortsatt en hörnsten i vår strategi, med i genomsnitt minst ett nytt bolag som anslöt sig till HG-familjen varannan vecka.

Trots en utmanande marknad under 2023 stod HG stadigt och levererade ett stabilt finansiellt resultat. Våra rapporterade intäkter ökade med 55% jämfört med föregående år, vilket är ett bevis på vår anpassningsförmåga och sunda strategi. Samtidigt visade vår rapporterade EBITDA och EBITA en märkbar ökning med 29% respektive 16%.

Sedan starten i juli 2020 har HG vuxit exponentiellt, vilket är ett bevis på vår strategiska vision och orubbliga beslutsamhet. Våra expansionsinsatser har sträckt sig bortom våra traditionella marknader, med ett starkt fokus på att etablera närvaro i nya länder, inklusive Danmark och nu även Tyskland.

Vi välkomnar nya mästare och bryter ny mark i Tyskland

Under 2023 hade HG glädjen att välkomna 33 nya lokala mästare1 till oss, som alla berikar våra gemensamma ansträngningar med sitt unika värde och sin energi. I synnerhet i Sverige tog vi med oss 29 bolag1 ombord, vilket avsevärt utökade vårt geografiska fotavtryck. Integrationen av 14 bolag1 i juni, tidigare Dextry, har särskilt förbättrat vår portfölj inom måleri- och renoveringssektorn, vilket ytterligare diversifierar och stärker motståndskraften i vår svenska verksamhet. Vår slimmade, decentraliserade strategi, i kombination med en lätthanterlig integrationsmodell, har konsekvent ökat vår attraktionskraft för potentiella partners och stärkt vårt finansiella resultat.

År 2023 markerade en viktig milstolpe i HG:s resa när vi utökade vårt fotavtryck till Tyskland. I maj 2023 kunde vi fira att vårt första tyska bolag tillkommit, en milstolpe som underströk vårt engagemang för geografisk expansion. I november 2023 stärktes vår närvaro i Tyskland ytterligare genom tillskottet av vårt andra bolag, vilket cementerade våra utsikter att bli en formidabel partner till företag på den tyska marknaden.

LTM Proforma intäkter

(Illustrativ)

LTM-revenue-graph_2023_04

Stärka våra medarbetare

På HG är våra medarbetare hjärtat och själen i vår organisation. Under 2023 fortsatte vi att investera i deras tillväxt och utveckling, med en medarbetarnöjdhet på 32, vilket är betydligt högre än branschgenomsnittet på 11. Vi såg också en hälsosam ökning av antalet lärlingar från 229 i slutet av 2022 till 351 i slutet av 2023, vilket bekräftar vårt engagemang för att utveckla talanger inom våra led.

Under 2023 fortsatte HG-Skolan att spela en viktig roll för att förse våra medarbetare med de färdigheter och kunskaper de behöver för att lyckas. I år introducerades flera nya kurser, bland annat ett särskilt talangprogram som förbereder nästa generations VD:ar. Med 427 utbildade personer - en ökning med cirka 100 kandidater jämfört med föregående period - visar denna tillväxt hur effektiva våra utbildningsprogram är när det gäller att förbereda människor för fortsatt tillväxt och framgång inom HG.

Nöjda anställda levererar kvalitet

Employer Net Promoter Score

eNPS-graph_2023_01

Styrka i enighet och samordnade incitament

På HG förkroppsligar vi en känsla av enighet och kamratskap, vilket exemplifieras av vår växande grupp av anställda ägare. Vår familj växer med varje nytt företag som ansluter sig till HG, och så gör även vår kollektiva styrka och motståndskraft.

I en tid av osäkerhet står HG fast vid sitt engagemang för strategisk framsynthet och beredskapsplanering. Vår proaktiva inställning till riskhantering och portföljövervakning säkerställer att vi möter utmaningar med pondus och smidighet, vilket tryggar vår långsiktiga framgång.

Samtidigt som vi bryter ny mark och utökar vårt geografiska fotavtryck står HG fast vid de värderingar som har definierat oss sedan starten. Vår unika affärsmodell fortsätter att få beröm och erkännande och fungerar som en ledstjärna för inspiration och excellens för befintliga och framtida partners.

HG fortsätter nästa fas på vår resa och är redo för fortsatt tillväxt. Med fortsatt engagemang och beslutsamhet är vi redo att navigera genom utmaningar och ta tillvara på möjligheter med optimism. Tillsammans kommer vi att fortsätta att omdefiniera kvalitet och forma framtiden för ytbehandlingstjänster i hela Europa.

1 Inkluderar endast rörelsedrivande bolag

Våra företag* – De lokala vinnarna

2023_HG-companies_final-3

* Inkluderar endast rörelsedrivande bolag

Vi erbjuder alla sorters ytbeläggningstjänster

Målning

Golvbeläggning

Murning

HÄNDELSER 2023

2023 var ett händelserikt år

• Januari

Börjar året med en stor vinst! HG vinner ett stort nationellt kontrakt med ISS i Norge, som tilldelas för kvalitet, process och serviceförståelse framför pris.

• Februari

Håndverksgruppen Sverige erhöll ISO-certifiering, vilket bekräftar vårt engagemang för ESG. Samtidigt visade de danska HG-företagen att de gått från att vara konkurrenter till att bli partners genom att samarbeta i ett stort renoveringsprojekt för att ge nytt liv åt 150 gym i Danmark, vilket visar HG:s utökade servicekapacitet i hela regionen.

• Mars

En historisk första! Alla danska General Managers samlades för ett inspirerande möte i Hirtshals, med den varma Jeppesen-duon som värd. Mars glänste också när HG utsågs till FSN Capitals ESG-vinnare för 2023.

• April

HG:s intäkter har femfaldigats sedan starten, en milstolpe! Vi lanserade också ett omfattande bibliotek för hälsa och säkerhet samt kvalitet och säkerhet för att förse vår norska verksamhet med den bästa kunskapen i klassen.

• Maj

Vi välkomnade vår första tyska familjemedlem, den högt respekterade Hans Übelacker, med öppna armar och firade denna viktiga expansion med ett styrelsemöte på tysk mark för att öka den ömsesidiga förståelsen för den tyska kulturen och marknadsdynamiken.

• Juni

Vi stärkte vår närvaro i Sverige genom att välkomna 14 dynamiska företag*, som tidigare ingick i Dextry, till oss. Detta steg breddade inte bara vår närvaro utan fördjupade också vår expertis inom målning och renovering.

• Juli

Renovering av 11 Bolia-butiker i Norge, en tio år lång tradition av hög kvalitet.

• Augusti

Tecknat ett nationellt avtal med Storebrand Forsikring, en av de nordiska försäkringsjättarna, drivet av vårt orubbliga engagemang för hållbarhet.

• September

Alla General Managers samlades i Göteborg för ett dynamiskt tvådagars toppmöte, där vi enades om strategiska visioner och värderingar för att ytterligare fördjupa vårt samarbete. Lanserade den svenska rekryteringswebbplatsen för att underlätta rekryteringsprocessen för lokala företag.

• Oktober

Malco, ett lokalt företag i Kristiansand, Norge, skapade rubriker med sin miljöinriktade strategi genom att underteckna ett betydande projekt på 7.000 kvadratmeter som begränsade avfallet till endast 18 kg per kvadratmeter i Construction City med AF Gruppen, vilket satte nya hållbarhetsriktmärken.

• November

Stuttgart-baserade Beck GmbH blev det andra tyska företaget som anslöt sig till HG-familjen. Samtidigt lanserar HG Academy i Sverige sin utbildning för hantverkare och HG Danmark uppnår ISO-certifiering, vilket är en stolt bekräftelse på vårt engagemang för ESG.

• December

AB Golvinteriör ansluter sig till Håndverksgruppen som det 29:e bolaget* i Sverige i 2023. Ett nationellt ramavtal tecknas med den norska köpcentrumoperatören Alti, som äger 45 köpcentrum i Norge. Vid årets slut var 26 svenska bolag ISO-certifierade, vilket innebär att 70% av alla HG-bolag är certifierade.

* Inkluderar endast rörelsedrivande bolag