VÅR STRATEGI

Det nya hemmet för hantverks-industrin

När företag går med i HG, behåller de sin unika identitet, inklusive sitt namn, sin logotyp och sin operativa bas, liksom sina värdefulla relationer med kunder och anställda. De får dock större motståndskraft och värde genom att integreras i en större, samarbetsinriktad familj.

2023_HG-in-brief

Denna familj bevarar inte bara företagets arv utan stöder också utvecklingen av nuvarande styrkor, vilket resulterar i ett kollektivt samarbete som driver ömsesidig tillväxt och stabilitet.

Sedan vi etablerades som koncern 2020 har vi lyckats mer än sexfaldiga våra intäkter. Detta har möjliggjorts genom en positiv organisk tillväxt i kombination med en målinriktad och effektiv strategi för att välkomna nya företag i Norge, Sverige, Danmark och nu, genom en framgångsrik marknadsintroduktion, även i Tyskland.

Med intäkter som i hög grad är inriktade på renovering och underhåll och en diversifierad portfölj av företag säkerställer vi att vi begränsar vår exponering mot fluktuationer på nybyggnationsmarknaden. Trots kortsiktiga marknadsutmaningar är Håndverksgruppen väl positionerad på attraktiva och stabila marknader i Europa med goda tillväxtutsikter. Vi fortsätter dock att noga följa marknadsutvecklingen och vid behov vidta korrigerande åtgärder, både lokalt och centralt.

2023_Strategy-value-creation_1_ny

Nya företag som ansluter sig till HG får nästan omedelbart en förbättring av både omsättning och lönsamhet. Detta beror på hur vi arbetar. Enkelt uttryckt utnyttjar vi vår storlek för att lära av varandras kompetenser, utveckla gemensamma bästa praxis, dela resurser och förhandla om långsiktiga inköpsavtal.

Det är så vi tänker fortsätta att bygga det nya hemmet för hantverksindustrin i framtiden.

Vi är en partner och ett hem för framgångsrika hantverksföretag

HG arbetar med en decentraliserad modell och har en selektiv strategi för att bjuda in nya företag till koncernen. För att ett företag ska dyka upp på vår radar måste det vara en väletablerad vinnare på sin lokala marknad. Varför är det så? Vi är medvetna om att närheten till lokala, nöjda kunder och medarbetare inte får påverkas av att ett företag går med i HG.

Företag som ansluter sig till oss behåller sin identitet. Företagsnamn, logotyp och kontor förblir desamma. För oss är det ett sätt att bevara en flera hundra år gammal historia inom måleri, kakel, murning och golvläggning. Att på detta sätt införliva befintliga bolag är en viktig del i värdeskapandet för koncernen. Genom att välkomna nya företag ökar vi vår geografiska närvaro, möjligheterna till samarbete och kunskapsdelning samt diversifiering.

2023_Strategy-value-creation_2_ny

Många av de företag som går med i HG har saknat att vara en del av något större. Antingen har de saknat ett nätverk av kollegor att luta sig mot och lära av, eller så har de inte haft kapacitet att utveckla sina medarbetare utöver det hantverk de utför. Detta förändras när de går med i gruppen.

För att säkerställa att operativa åtgärder kan vidtas snabbt och effektivt har vi tagit fram en omfattande verktygslåda för lokala VD’er. Denna verktygslåda, tillsammans med riktad utbildning, erbjuds lokala VD’er efter anställningen. Verktygslådan underlättar både övergången till HG och förbättrar möjligheterna till ytterligare tillväxt. Verktygslådan utnyttjar vår storlek och omfattar gynnsamma inköpsarrangemang, delad expertis genom utbyte av bästa praxis och resurser samt centraliserad hantering av dokumentation och lagstadgade krav.

Att vara en del av HG-nätverket gör det möjligt för företag att tillsammans bjuda på kontrakt som skulle vara svåra att säkra på egen hand. Nya medlemmar upplever snabbt fördelarna med att integreras i vår bredare gemenskap och drar nytta av vägledning från praktiska regionchefer som underlättar både formella och informella interaktioner.

2023_Strategy-value-creation_3_ny

Släpp loss kraften i bästa praxis

På HG är det grundläggande för vår framgång att dela med oss av bästa praxis. Först och främst innebär detta att vi delar med oss av lokal expertis inom HG-nätverket, vilket förbättrar vår kollektiva kapacitet. Vi stöder också våra lokala företag med resurser på servicekontoret som tillhandahåller verktyg inom områdena prissättning, projektledning, avtalsriktlinjer och säljstöd. Eftersom vi befinner oss i början av vår resa är den fulla potentialen hos dessa möjligheter till bästa praxis fortfarande till stor del outnyttjad, och vi förväntar oss en betydande marginaltillväxt när vi fortsätter att utvecklas.

HG Academy är mer än bara ett utbildningscenter för bästa praxis; det är en plats där dessa principer är djupt inbäddade i medarbetarnas tillväxt och utveckling. Här utrustas våra hantverkare med en omfattande uppsättning färdigheter, från att uppnå utmärkt prissättning och projektledning till att lära sig om de olika disciplinerna och anamma kulturen. Denna helhetssyn ger dem de praktiska verktyg de behöver för att lyckas och understödjer HG:s filosofi att kunskapsdelning och kontinuerligt lärande är nyckeln till kollektiva framsteg och individuella prestationer.

En nationell spelare utöver det vanliga

Efterfrågan på nationella kontrakt inom B2B-segmentet ökar. Behovet av transparens och kontroll av leveranskedjan ökar också konsekvent, liksom behovet av centraliserad kostnads- och kvalitetskontroll. Det växande intresset för att kunna hantera många tjänster i olika regioner genom en enda operatör kan verka utmanande, men det utgör en lovande möjlighet för HG att stärka sin konkurrenskraft och utöka sin närvaro i branschen. Vi ser att efterfrågan från nationella avtal förblir stabil, trots större marknadsfluktuationer.

2023_Strategy-value-creation_4_ny

Under 2023 har koncernen vunnit fem stora nationella kundavtal i Norge, vilket har varit en källa till stor tillfredsställelse för våra lokala företag eftersom det tillför lönsamma lokala intäkter. Vi har ett utmärkt förslag för att betjäna lokala marknader med lokala företag genom en enda kontaktpunkt. När vi blickar framåt finns det fortfarande outnyttjad potential för nationella avtal i Norge, men framför allt betydande möjligheter för nationella avtal i Sverige och Danmark. När tiden är mogen kommer vi att följa samma väg i Tyskland.

Läs gärna mer om varför Storebrand valde HG som partner i denna rapport.

Eliminera organisatoriska hinder för organisk tillväxt

I vår bransch är organisk tillväxt ofta beroende av tillgången på kvalificerad arbetskraft - en utmaning som vi på HG är fast beslutna att övervinna genom strategiska initiativ som fokuserar på lokal rekrytering och kvarhållande.

Vi har lanserat rekryteringskampanjer och plattformar i Norge och Sverige, där vi visar upp HG:s dynamiska kultur genom medarbetarberättelser, lockar till oss talanger och stärker vår samhällsanda. Planer på att utvidga dessa insatser till andra länder är på gång. Vi ser potentialen i okvalificerade medarbetare och erbjuder därför utbildning på arbetsplatsen och lärlingsplatser för att bredda vår talangpool.

2023_Strategy-value-creation_5_ny

På HG är lärlingar inte bara praktikanter, de är vår framtid. Med ett långsiktigt mål om att 12 % av vår personalstyrka ska bestå av lärlingar investerar vi i nästa generations skickliga yrkesmän. Vårt engagemang för deras tillväxt och utveckling är orubbligt, vilket säkerställer att de får det stöd och den vägledning som behövs för att blomstra. För mer information om hur vi arbetar med lärlingar, se de senare avsnitten i denna rapport.

Planering av efterträdare är en integrerad del av vår långsiktiga vision. Även om vår nuvarande grupp av lokala VD’er, med en genomsnittsålder på 49 år, har lång erfarenhet är vi medvetna om behovet av en ny generation ledare. Genom initiativ som "Greenhouse Program", som lanseras 2023, tar vi hand om nya talanger och förser dem med de färdigheter och kunskaper som krävs för att de ska trivas i ledarroller.

Vår människocentrerade strategi och betoning på kontinuerligt lärande har inte gått obemärkt förbi. Med ett Employee Net Promoter Score (eNPS) på 32, långt över branschgenomsnittet på 11 , har vi skapat en arbetsstyrka som inte bara är engagerad utan också mån om vår gemensamma framgång. Denna positiva arbetsmiljö förbättrar inte bara vår förmåga att attrahera och behålla talanger utan stärker också vår konkurrensposition på marknaden.

2023_Strategy-value-creation_6_ny

Växer med ett nytt företag varannan vecka

I genomsnitt har ett nytt företag anslutit sig till oss varannan vecka sedan starten. Framöver avser vi att hålla samma genomsnittliga takt när det gäller att inkludera nya företag.

Vår plan för de kommande åren är att komplettera vår positionering i Norge och Sverige och väsentligt öka vår närvaro i Danmark och Tyskland. För att åstadkomma detta använder vi det växande nätverket av befintliga HG-företag och ett brett utbud av databaser och andra källor för att hitta attraktiva kandidater. Resultatet är en stark pipeline med solida företag inom alla våra fokusdiscipliner och områden.

Eftersom den tyska marknaden är ungefär tre gånger så stor som de kombinerade marknaderna i Norge, Sverige och Danmark, har vi en betydande tillväxtbana för de kommande åren. I Tyskland anses vi vara unika jämfört med våra konkurrenter tack vare vår decentraliserade modell och det faktum att våra medarbetare och vår kultur står i centrum för allt vi gör.

Om vi ser ännu längre fram i tiden tror vi att grannländerna till Tyskland lika gärna kan vara en bra plats för att fortsätta vår resa, och vi har redan träffat företag som bekräftar denna uppfattning.

2023_Strategy-value-creation_7_ny

Hållbarhet från dag ett

Sedan HG grundades har vi prioriterat att integrera hållbarhet i varje aspekt av vår verksamhet.

Genom att samtidigt stödja både koncernens och de lokala bolagens ESG-agendor skapar vi ringar på vattnet i form av positiv förändring. Detta inkluderar bland annat att begränsa vårt fotavtryck genom att ISO-certifiera våra företag, kartlägga våra scope 1- och 2-utsläpp och driva en varaktig förändring i hela branschen genom utbildning av våra anställda i uppförandekoder. Att rekrytera och utveckla lärlingar är också en integrerad del av vår ESG-strategi. Du kan läsa mer om vår ESG-strategi och hur vi följer upp våra lärlingar längre fram i rapporten.

Våra lokala företag kan nu ta djärva steg mot en mer hållbar framtid som de kanske inte hade kunnat uppnå på egen hand.

Vi ser en ökad aptit och krav från våra kunder att leverera på ESG-agendan, vilket ger oss en konkurrensfördel i våra utsikter att vinna större nationella avtal och som partner till försäkringsbolag. Genom vår mer professionella inställning till ESG skapar vi värde för våra kunder, en kvalitet som sannolikt har bidragit till vårt Net Promoter Score ("NPS") på 69.

Vi är stolta hantverkare som visar vägen.

Läs fler berättelser

Article hero image

Det är lika säkert som att våren kommer med solsken. En dag kommer det att hända. Chefen kommer att vilja och behöva gå.

Article hero image

Plötsligt hade de sex, sju killar som arbetade på Haninge Terrazzo, ett framgångsrikt företag i Stockholm, inte lika...